De RegioExpres rijdt in 2027 op techniek én draagvlak
De RegioExpres rijdt in 2027 op techniek én draagvlak

De RegioExpres rijdt in 2027 op techniek én draagvlak

P2 ondersteunt provincie Gelderland bij bijzonder mobiliteitsproject

Soms heb je een project waar alles samenvalt. Maatschappelijke impact, duurzame mobiliteit, constructieve stakeholders en liefde voor de regio. Zo’n project is de RegioExpres voor P2-procesmanagers Anne Garretsen en Anouk Keune. Zij helpen hun opdrachtgever provincie Gelderland om met de introductie van één extra trein, een hele reeks verbeteringen op het gebied van mobiliteit te realiseren voor de Achterhoek, de Liemers en Arnhem.

Naar verwachting rijdt hij in 2027 elk uur tussen Winterswijk en Arnhem: de RegioExpres. Tussen Winterswijk en Doetinchem is het een stoptrein, van Doetinchem naar Arnhem gaat hij volle bak. Voor reizigers in de Achterhoek levert de RegioExpres minstens 11 minuten tijdwinst op, oplopend tot maximaal 26 minuten, waarmee de trein een serieus alternatief is voor de auto. November vorig jaar tekenden de Provincie Gelderland en het Rijk samen voor de benodigde 150 miljoen euro om de nieuwe trein te laten rijden.

 

Drukste regiolijn van Nederland

De provincie Gelderland koestert sinds de jaren ’10 de wens om de capaciteit van de spoorroute tussen Winterswijk en Arnhem te verbeteren. Het traject is een van de drukste regionale lijnen in Nederland maar rijdt grotendeels op enkelspoor, wat de verbinding kwetsbaar maakt. In 2018 start de provincie een project om de spoorlijn ‘robuuster’ te maken. P2 is af en aan betrokken bij deze opgave.

'Bewakers van begrijpelijkheid'

Procesmanagers Anne en Anouk van het marktvenster Ruimte en Mobiliteit, ondersteunen de projectmanager van de provincie waar nodig. Anne: ‘Bij deze opdracht worden we ingevlogen als begeleiders, onderzoekers en bewakers van de begrijpelijkheid van het proces. Het is namelijk een heel technisch project: voor de extra trein moet een deel van het spoor worden verdubbeld en dan gaat het over wissels en aanpassingen van perrons. Wij zorgen ervoor dat het technische verhaal inzichtelijk voor de buitenwereld op papier komt. En dat doen we graag: bij P2 vinden we dat draagvlak altijd minstens zo zwaar moet wegen in een project als de technische haalbaarheid.’

Snelkookpan

De klus voor P2 begon in 2018 met een ‘snelkookpansessie’ voor de provincie, ProRail, concessiehouder Arriva en Connexxion. Het ging over de vraag ‘hoe kunnen we de betrouwbaarheid van dit stuk spoor verbeteren?’ en leverde het inzicht op dat het verbeteren van het traject eigenlijk veel meer doelen dient dan het verhogen van de betrouwbaarheid van de treinverbinding.

 

 

Verbinding Achterhoek-Randstad

Zo heeft de Achterhoek behoefte aan een betere OV-verbinding met de Randstad. Studenten, scholieren en forenzen moeten sneller en efficiënter kunnen reizen van de Duitse grens naar Arnhem en dan dóór naar het Westen, Nijmegen en andersom. Een ander doel dat gebaat is bij een betere spoorverbinding is dat het OV een duurzaam alternatief moet zijn voor de auto. De snelweg A12 tussen Arnhem en de Duitse grens staat elke werkdag vol met files. Verschillende gemeentes langs de spoorlijn hebben flinke nieuwbouwplannen waarvoor een goede OV-verbinding met de belangrijkste werk- en studielocaties een voorwaarde is. De stoptreinen die door De Liemers rijden, zitten bijna aan hun maximum capaciteit. Door de RegioExpres ontstaan er ook meer zitplaatsen in deze treinen en is treinverbinding daarmee toekomstbestendig.

 

Groene vinkjes

Met deze doelen helder voor ogen verkende de provincie met P2 vervolgens mogelijke varianten voor de uitbreiding van de capaciteit van de spoorlijn. Het verdubbelen van het enkelspoor bleek niet genoeg voordeel op te leveren, spoorverdubbeling met een extra trein op het traject die elk uur rijdt, zorgde daarentegen wél voor groene vinkjes achter alle doelen. Anouk: ‘De provincie heeft dit voorkeursscenario bij alle stakeholders zorgvuldig getoetst op draagvlak. In de verkenningsfase is elke stap weer opnieuw gecheckt: ‘kunnen we verder op basis van wat we nu weten’? Doordat wij op verschillende momenten meekijken, kunnen we onafhankelijk boven de materie hangen en onze opdrachtgever helpen om alle belangen in beeld te houden.’

Technisch maar zorgvuldig

Die opdrachtgever is Martijn Post. Hij begon eind 2017 aan het project en verwacht nog vijf jaar bezig te zijn. “De RegioExpres is het meest omvangrijke project dat we als provincie zelf uitvoeren. Aan de ene kant is het een heel technisch traject, met veel veiligheidsvoorschriften. Tegelijkertijd draait het om mensen. Participatie en grondverwerving doen we héél zorgvuldig. Het mooie aan de RegioExpres is dat alle partijen keihard lopen om er een succes van te maken. We hebben dezelfde doelen en drive, waardoor we steeds een stap verder komen.”

Kritisch denkvermogen

Martijn waardeert de bijdrage van P2. ‘De rollen die P2 in het project heeft, zijn super divers. De reden dat we hen steeds weer invliegen is dat we heel fijn samenwerken. Ze zijn kritisch aan de voorkant en nuchter in de uitvoering. Ik waardeer het kritische denkvermogen van P2. Als projectmanager is het namelijk prettig als je teamleden ook tegengas durven te geven wanneer ze bijvoorbeeld vraagtekens hebben bij een voorgestelde werkwijze.’

Transitie van auto naar trein

Meest recent faciliteerden Anouk en Anne een sessie met de brede projectgroep om terug en vooruit te blikken, nu het budget toegezegd is en de realisatie kan beginnen. Als ambassadeurs van duurzame mobiliteit worden de twee procesmanagers blij van deze opdracht. Anne: ‘Ik vind het mooi dat we een bijdrage leveren aan de komst van de RegioExpres. Deze trein helpt de transitie van auto naar OV en vergroot de bereikbaarheid in de regio. Een betere spoorverbinding past ook op de grote woningbouwopgave. Niet alleen de Achterhoek profiteert van de snelle trein, het levert de reizigers die opstappen in Didam of Zevenaar ook minder volle stoptreinen op.’

 

Anouk en Anne op locatie

Gaaf plan

Het project voelt ook een beetje als een thuiswedstrijd. Anne komt uit Doetinchem, Anouk uit Duiven, beiden werkten eerder voor de provincie Gelderland. Anouk: ‘Dit project zit in ons hart: we kennen de mensen en de omgeving. Maar het is ook gewoon een gaaf plan. In Nederland is het niet makkelijk om een sneltrein toe te voegen op een bestaande route. Niet fysiek en niet in de dienstregeling. Maar in dit project lukt het.’  

Meedenkstand

Volgens Anne verloopt de opgave goed omdat vrijwel alle stakeholders er constructief in zitten. ‘Vanaf het begin staat iedereen in de meedenkstand: vervoerders, gemeentes, ProRail, reizigers. Deze stakeholders hebben lang niet allemaal dezelfde belangen maar onze opdrachtgever weet wel steeds een breed enthousiasme te genereren voor dit initiatief.’

Lekker nuchter

Dat zit hem volgens Anouk deels in de ‘lekker nuchtere aanpak’ van de provincie. ‘Gelderlanders houden ervan om eerst maar eens met alle betrokkenen rustig uit te zoeken of iets past. De provincie heeft zijn huiswerk goed gedaan door de voorkeursoptie -inclusief draagvlak- eerst in detail uit te werken, in plaats van zichzelf meteen groot te maken bij de landelijke politiek.’

Meer weten?

Het project RegioExpres zit nu in de fase dat de plannen worden uitgewerkt. Volgens de planning rijdt de eerste trein in 2027. Meer weten? Kijk op de website van het project  of neem contact op met Anne Garretsen.