Hoe verleid je werkgevers en werknemers in de IJmond om over te stappen op fiets en OV?
Realisatie
realisatie
Slim vectorobject2
mobiliteit

Hoe verleid je werkgevers en werknemers in de IJmond om over te stappen op fiets en OV?

In april 2016 was de Velsertunnel voor negen maanden afgesloten. Voor de Omgevingsdienst IJmond hét moment om te werken aan nieuw gedrag bij de gebruikers van de Velsertunnel.

De wens: werkgevers en werknemers verleiden de fiets en/of het OV te pakken. Op naar een bereikbaar en schone IJmond regio!

Duurzame gedragsverandering

De vraag om een duurzame gedragsverandering maakte ons en partner Advier direct enthousiast. Ons doel was niet kinderachtig: dagelijks 1.000 extra werknemers tijdens de spits uit de auto op de fiets en in het OV krijgen. We zetten in op een breed palet aan maatregelen.

De komst van een extra veerpont in de spits zorgde voor een ‘blauw fietspad’ over het Noordzeekanaal. Door een kleine beloning en een motiverend loyaliteitsprogramma met prikkelende acties maakten we fietsen nog aantrekkelijker. Lokale werkgevers zorgden voor de werving van deelnemers. Zij kregen daarbij steun in de vorm van mobiliteitsadvies, e-bike probeeracties, fietsstimuleringsacties en de inzet van shuttles.

‘Ik kwam altijd met de auto en nu altijd met de fiets. Ik voel me fitter, gezonder en ben een paar kilo afgevallen!’

Fietsers blijven fietsen

De mix van maatregelen maakte IJmond Bereikbaar aantrekkelijk voor werkgever en werknemer - en dat zien we terug in de resultaten. 175 bedrijven doen mee, met 2600 actieve deelnemers. Het gebruik van de fietspont is met 40% gestegen. Samen is dit goed voor gemiddeld 800 spitsmijdingen per dag. De acties zorgden ervoor dat de overlast tijdens de sluiting van de Velsertunnel beperkt bleef, maar nog belangrijker; dat werkgevers en werknemers sindsdien bewuster bezig zijn met hun dagelijks mobiliteit. De hamvraag: blijven ze ook fietsen nu de tunnel weer open is en de vergoeding stopt? Ruim 90% zegt van wel!