Hoe realiseer je een uniek voedselavontuur?
Hoe realiseer je een uniek voedselavontuur?

Hoe realiseer je een uniek voedselavontuur?

Marcel werkt sinds het voorjaar van 2019 samen met wetenschappers, NGO’s, bedrijven, overheden en educatieve instellingen, aan een attractie over voeding: het World Food Experience Center in Ede.

Onze experts
Onze experts

Voedsel speelt een rol van betekenis in ons leven; we eten dagelijks en doen dit bij voorkeur in gezelschap. Vrolijke en ingewikkelde onderwerpen in ons leven bespreken we vaak tijdens een maaltijd waar we dan ook echt de tijd voor nemen. Voedsel heeft zo een verbindend karakter. Ons landschap wordt bepaald door weilanden, akkers, wijn- en boomgaarden, allemaal onderdelen van de voedselketen. Als je mensen vraagt waar ze het meeste heimwee naar hebben gehad tijdens een lang verblijf in het buitenland dan noemen ze 9 van de 10 keer etenswaren. Voedsel is dus een belangrijk onderdeel van ons leven. We staan echter met ons voedsel systeem voor 2 grote uitdagingen.

  1. Het huidige voedselaanbod en eetpatroon leidt in toenemende mate tot gezondheidsproblemen. Denk o.a. aan overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.
  2. Het veranderende klimaat en de groei van de bevolking. Naar verwachting leven er in 2050 10 miljard mensen op aarde en is ons klimaat met minimaal 1,5oC opgewarmd. Die klimaatverandering leidt ertoe dat een verschuiving van productie van voedsel nodig is omdat sommige plekken tegen die tijd ongeschikt zullen zijn voor voedselproductie.

Zintuigen prikkelen

Met deze impopulaire boodschap over de grootste uitdagingen op het gebied van voeding, bereik je lastig een breed publiek. Laat staan dat ze tot actie overgaan en ander gedrag gaan vertonen. Door middel van ‘story-telling’ uitgewerkt in een belevenisvolle attractie, het World Food Experience Center, willen we op een andere manier een zo breed mogelijk publiek bereiken. Een attractie die al je zintuigen aanspreekt en die je anderhalf uur onderdompelt in de wereld van voedsel is biedt een geweldige manier om mensen te laten ervaren wat er aan de hand is en ze te betrekken bij het probleem en de mogelijke oplossingen. De bezoekers ervaren een fantastisch leuke belevenisvolle dag en zijn geïnspireerd om na te denken over de voedselkeuzes die zij in het dagelijks leven maken.

Lange adem nodig

De geschiedenis van het project begint in 2010 een periode waarin soms stappen voorwaarts gezet konden worden maar men ook regelmatig ‘terug bij af’ was. Sinds 2019 is Marcel Goossens van P2 projectdirecteur van de stichting die eigenaar is van dit project. Hij blikt terug op de startperiode: hoe komt zo’n omvangrijk idee van de grond?

Succesfactor voor voortgang

Marcel: "Voor het succes van de Experience is de betrokkenheid van wetenschappers, NGO’s, bedrijven, overheden en educatieve instellingen essentieel. Op hoofdlijnen onderschrijven die organisaties allemaal het belang van het project maar iedere organisatie neemt deel vanuit een eigen belang en probeert haar eigen boodschap over de bühne te brengen. Omdat commerciële belangen niet verwikkeld mogen raken met het doel wordt het project financieel mogelijk gemaakt door de overheden en zorgt de stichting voor een wetenschappelijke validatie van de boodschap. Naast de experts uit de foodwereld werken we samen met deskundigen uit de attractie wereld, als de attractie niet leuk genoeg is zullen we die brede groep uit de bevolking immers niet bereiken."

 "Om vooruitgang te boeken in dit project met deze turbulente geschiedenis was het nodig om dat plekje als P2 ook te ‘verdienen’. Overtuiging, aandacht, wilskracht, visie en vertrouwen zijn van belang geweest om dit te bereiken. Omdat ik mijn hele carrière actief ben in de voedingssector en in die tijd meerdere malen gewerkt heb aan Experiences kwam deze ervaring nu van pas om zo zaken in beweging te krijgen en tot resultaten te komen. Op zichzelf is het bouwen van een attractie niet eens een heel complex. De veelheid van meningen en betrokken partijen maken dit toch best ingewikkeld. Voor de realisatie is dus een heldere aanpak vereist. Deze maak ik bij aanvang expliciet en leg vervolgens verbinding tussen alle betrokkenen. Ik doe dit niet alleen, maar werk samen met gerenommeerde professionals die de uitvoering van de deelprojecten aansturen."

Regisseren van de samenwerking

In het afgelopen decennium werken we vanuit P2 aan de veranderingen die ons voedselsysteem toekomstbestendig maken. Denk hierbij o.a. aan het terugdringen van voedselverspilling, de eiwittransitie, het terugdringen van emissies en het gebruik van duurzame verpakkingen. We werken samen met alle, hier boven genoemde partijen. We vervullen deze rol omdat we specialisten zijn in samenwerking over de grenzen van organisaties heen. Boven op deze expertise brengen we een rijkdom aan ervaring uit de voedselsector mee.