ICT-migratie bij zeven transportbedrijven: hoe organiseer je dat?

ICT-migratie bij zeven transportbedrijven: hoe organiseer je dat?

Fritom Holding met zeven werkmaatschappijen stapt over naar een nieuwe ICT leverancier. Binnen acht maanden moet de omvangrijke migratie gereed zijn: een uitdagende opgave in de transportsector die bijna 24/7 afhankelijk is van ICT.

Het overzetten van de volledige ICT van het ene datacenter naar het andere, dat klinkt nog overzichtelijk. De aanvullende opdracht om de ICT omgeving te upgraden naar de nieuwste technologie, heeft echter een flinke impact. Hoe zet je de bestaande servers en applicaties stap voor stap over naar een nieuwe omgeving, met als basisvoorwaarde dat de ritten van de vrachtwagens mét al hun orders gewoon door kunnen gaan? Een omvangrijke opdracht waar Sonja Zuijdgeest en Mike de Scheemaker mee aan de slag gaan.

Militaire operatie

Zodra de plannen duidelijk zijn, wordt gestart met het stap voor stap overzetten van alle 68 servers naar de nieuwe leverancier. Het opbouwen van een nieuw virtueel bureaublad met daarin alle 100 applicaties die goed toegankelijk moeten zijn. Het vervangen van een groot deel van de apparatuur in alle bedrijven, omdat de bestaande apparatuur te veel verouderd is voor de nieuwe digitale omgeving. En aanvullend nog het inrichten van een nieuwe Office365- en Exchange omgeving voor alle gebruikers.

Een strakke planning is de dagelijkse leidraad: als een militaire operatie coördineren de P2’ers, samen met de projectleiders van de nieuwe en de bestaande ICT leveranciers, de voorbereidingen, de overzettingen en de testfase. Met heldere communicatie in eenvoudige taal worden de bedrijven geholpen om zich voor te bereiden, hun taken op tijd gereed te hebben en rekening te houden met de benodigde downtimes.

Met z’n allen de schouders eronder

Het is voor alle partijen duidelijk: dit krijgen we alleen voor elkaar als we met z’n allen de schouders eronder zetten. Als een hecht team wordt nauw samengewerkt met de drie partijen en ze helpen elkaar als het even lastig is. De Fritom-bedrijven zijn gelukkig flexibel en denken goed mee op welke momenten de ICT-systemen uit de lucht mogen zijn. In de nachtelijke uren werken de technici aan de overzettingen. De testfase is intensief voor de gebruikers: zij hebben de belangrijke taak om te testen of alle applicaties goed werken.

In november gaat de vlag uit: de migraties zijn gereed, de bedrijven zijn ‘live’ in de nieuwe omgeving en de laatste fase van het definitief ‘losknippen’ van de bestaande leverancier kan starten. Precies volgens plan en binnen planning. Met dank aan iedereen!