Duurzaamheidsdoelstellingen realiseren binnen grote Food-organisaties
Duurzaamheidsdoelstellingen realiseren binnen grote Food-organisaties

Duurzaamheidsdoelstellingen realiseren binnen grote Food-organisaties

Verpakkingen zijn in de foodsector een groot thema binnen de duurzaamheidsstrategie van organisaties. Verpakkingsvrije startups schieten bijvoorbeeld als paddenstoelen uit de grond en ook Albert Heijn lanceerde dit voorjaar al een pilot verpakkingsvrij boodschappen doen. P2'er Annebeth de Witte werkt al jaren als verpakkingsexpert voor verschillende corporate organisaties. Op dit moment ondersteunt ze JDE koffie als projectleider voor de verduurzaming van verpakkingen. Een complex project waarbij strategie en praktijk op een lijn moeten liggen voor succes.

Met ervaring bij HEMA, Danone en Heineken heeft Annebeth al een behoorlijke staat van dienst. Bij de JDE koffie vindt ze een nieuwe uitdaging in het projectleiderschap van het ontwikkelen van nieuwe, duurzamere verpakkingen. “Een vrij complex project. We hebben te maken met verschillende afdelingen en allerlei duurzaamheidsprojecten. Soms wringt het ene project met het andere. Dat maakt het extra uitdagend.”

Alignment

“Het begint met je duurzaamheidsdoelstellingen helder maken. De strategie moet absoluut helder zijn voordat je daadwerkelijk concreet begint aan de verduurzaming van verpakkingen”, vertelt Annebeth. Vaak sluiten ingewikkelde strategieën die hogerop worden ontwikkeld, niet aan op wat er realistisch is in de praktijk . Zaken als tijd(sgebrek), geld en efficiëntie gooien plannen om. Alignment tussen strategie en de operatie is essentieel voor een organisatie om duurzaamheidsdoelen te bereiken. “Dat doe je bijvoorbeeld door strategieën in stappen op te breken omdat ze in de operatie vaak niet in één keer haalbaar zijn. Soms kunnen projecten ook met elkaar wringen. Dan moeten er beslissingen worden genomen wie als eerste zijn project mag testen en wie daarna volgt. Een goede planning is dus essentieel.”

Vijf stappen

Binnen JDE is het plannen en overzicht en inzicht creëren in de stappen een van de grootste opgaves voor Annebeth. “Ik maak planningen en schrijf scenario’s uit. Ook breek ik de benoemde stappen op in overzichtelijke stapjes. Daarmee creëer je draagvlak en voorkom je paniek. Zo zet ik bijvoorbeeld uiteen welke vijf stappen we eerst kunnen zetten. Pas als deze hobbels succesvol genomen zijn, gaan we door naar de volgende vijf. Dat maakt het behapbaar. Omdat het veel te complex is om alle stappen tegelijkertijd te nemen (door die onderlinge afhankelijkheid) is het opknippen belangrijk. Meestal is dit niet de meest spannende en sexy aanpak, maar het zorgt er wel voor dat een project gaat lopen.”

Impasse op de afdeling

Dankzij haar ervaring bij corporate bedrijven herkent ze de cultuur en de processen van de organisatie snel. “Op duurzaamheidsafdelingen zie je vaak een impasse ontstaan als een grote beslissing op zich laat wachten. Aan de ene kant heb je dan mensen die zelf gaan pionieren. Die wachten niet af maar pakken individueel de handschoen op. Aan de andere kant heb je dan mensen die ook in een pauzestand schieten en bevriezen. Zonde vindt Annebeth want de tijd dringt. Leiderschap en cultuur zijn belangrijke voorwaarden om verduurzaming te laten slagen om die impasse te doorbreken. “Bepaalde duurzaamheideisen moeten door leiders meegenomen worden in alle projecten en de cultuur moet verduurzaming ademen. De thema’s moeten gaan leven voordat je overgaat tot productontwikkeling.

Productontwikkeling

Op dit moment houdt Annebeth zich bezig met de daadwerkelijke ontwikkeling van nieuwe verpakkingen. “Het is heel makkelijk om je creativiteit erop los te laten”, vertelt Annebeth. “Dan heb je binnen een mum van tijd een innovatief en duurzaam product idee. Maar het budget dat daar voor nodig is, is er gewoonweg niet. De truc is om tussen alle gekke, meest creatieve oplossingen die ene te kiezen die het meest efficiënt werkt. Dat betekent dat een fabriek hopelijk niet aangepast hoeft te worden en de kosten binnen de perken blijven.”

Biodegradable of niet?

Ook de wetgeving en richtlijnen binnen de verpakkingsindustrie maken het lastig. “Er is op dit moment een discussie gaande over wat wel en niet recyclebaar is. In welke type materiaal gaat de industrie investeren om dit recyclebaar te krijgen? Het gaat om afspraken binnen ketenpartijen met als doel 100% recyclebaar materiaal. Welke type materialen gaan recyclebaar worden? Daarbij moet je denken aan ontwikkeling en investering recyclers aan de ene kant en ontwikkeling aan de kant van producten en corporates. “De uitdaging is bij JDE bijvoorbeeld om een  huidige verpakking recyclebaar te maken. Dan moet je overstappen naar nieuwe materialen die zelf nog in ontwikkeling zijn en gebruikmaken van recycletechnieken die nog niet geheel ontwikkeld zijn. Je ontwikkelt en test met de gehele keten.”

Vliegwieleffect

In de komende jaren verwacht Annebeth een vliegwieleffect. “Binnen de industrie staan de neuzen dezelfde kant op. Single use is er over een paar jaar niet meer. Het versnellingseffect is al ingezet door statiegeld op kleine flesjes en blikjes. Van wegwerpspullen in het straatbeeld kijken we straks raar op. Annebeth zal zich nog een tijd inzetten voor JDE koffie. Daarna zou ze een stap naar de publieke sector interessant vinden. “Grote projecten zoals Amsterdam Plastic Smart City en Great Bubble Barier pilots trekken altijd mijn aandacht. Daar zou ik me graag voor inzetten in de toekomst.”

Dit interview is gehouden naar aanleiding van ons webinar over 'duurzame verpakkingen organiseren in jouw bedrijf'. Tijdens dit interactieve webinar bieden we samen met gastsprekers Bjorn de Koeijer en Martine Kruiswijk, handvatten om de volgende stap te maken in het organiseren van meer duurzame verpakkingen in de foodsector. Wil je het hele webinar terugkijken? Klik hier