Hoe een start-up vernieuwingskracht brengt in de voedselindustrie

Hoe een start-up vernieuwingskracht brengt in de voedselindustrie

TUTTIFOODI BIJ P2-EVENT KETEN IN FOOD  INTERVIEW DANIELLE VAN GESTEL

Hoe valt het te rijmen dat een deel van de wereldbevolking honger heeft, terwijl ergens anders voedsel achteloos in de vuilnisbak verdwijnt? En waarom suiker, zout en kunstmatige stoffen aan ons eten en drinken toevoegen als de natuur zorgt voor gezonde, pure smaakmakers? Bewustwording is nodig, maar nieuwe technologie is misschien wel nog belangrijker om tot duurzame oplossingen in de voedselketen te komen. Neem TuttiFoodi en haar bijzondere, natuurlijke conserveringsformule voor voedingsmiddelen. Daniëlle van Gestel is één van de pioniers die heilig gelooft in de vernieuwingskracht van deze start-up. Op 11 april 2019, tijdens het P2-event Keten in Food, zal zij uitleggen waarom. Hier alvast een voorproefje.

Het begon allemaal bij Gijs Weenink. Als technoloog bij een snack- en notenfabrikant kwam hij thuis te zitten met – je verzint het niet – een pinda-allergie. Zijn experimenten met ingrediënten zette hij in zijn eigen keuken voort. Zo ontdekte hij een natuurlijke methode waarmee hij groente, fruit en kruiden langdurig kon bewaren. Zonder verlies van inhoudsstoffen, geur, smaak en kleur. Een unieke uitvinding waarop hij patent aanvroeg. En waarmee hij Wilco Vermeer interesseerde. Deze marketingspecialist met werkervaring bij grote spelers in de voedselwereld zoals Unilever, zag toekomst in Weeninks vondst. Samen startten ze Granupure.

P2 INITIATIEVENFABRIEK

Bij een event in de Veghelse Verspillingsfabriek ontmoette Daniëlle van Gestel, innovatiestrateeg bij P2 in Rossum, Wilco Vermeer. Ze zagen meteen samenwerkingskansen. Het concept van Granupure paste perfect in de Initiatievenfabriek van P2. “Vanuit de initiatievenfabriek investeren we met tijd en geld in initiatieven die de voedsel- en waterwereld verduurzamen. En waar onze business development capaciteit nodig is om initiatieven naar de markt te brengen.” Er was direct een klik met de oprichters en P2 komt aan boord. Zo zag TuttiFoodi begin 2018 het licht. Een start-up waarmee Weenink, Vermeer en Van Gestel samen met andere bevlogen ondernemers de voedingssector willen verduurzamen. Met als uitgangspunt: delivering nature’s best to all.


afbeelding tuttifoodi

FOCUS EN COMMITMENT

De toepassingsmogelijkheden van de TuttiFoodi innovatie zijn enorm. Juist die veelheid aan mogelijkheden kan het succes van een initiatief in de weg zitten, zo bleek. “Met TuttiFoodi kunnen we binnen de foodsector op zoveel vlakken van betekenis zijn. En zulke diverse spelers toonden interesse in onze methode. Dat was niet te behappen. We moesten keuzes maken om verder te komen.” Een leermoment voor de initiatiefnemers. “Focus, dat hadden we nodig. En we moesten selectiever zijn in onze partnerkeuze. Alleen bij volledige commitment gaan we nu met een partner in zee.” Best moeilijk om de deksel op de pan te houden, terwijl er zoveel kansen opborrelen. Maar om succesvolle stappen te zetten, zijn tijd, geld en geduld nodig. Zowel TuttiFoodi als onze partners moeten bereid zijn hierin te investeren.

 

“WE DOEN ONSZELF ECHT TE KORT MET GOEDKOPE, SCHRALE VOEDING”

 

GEZAMENLIJKE INVESTERING

Het werkt. “Kijk naar ons samenwerkingsverband met een organisatie in de drankenmarkt. We onderzoeken nu samen op welke wijze we de TuttiFoodi technologie in kunnen zetten om hun dranken meer duurzaam, gezond, lekker én kosteninteressant te realiseren. We denken hierbij echt outside-the-box, dat maakt de samenwerking heel bijzonder.” Beide partijen investeren in dit traject. Omdat ze geloven in de mogelijkheden. Met de kennis die ze in dit proces opdoen, kunnen ze samen volgende stappen zetten. Stappen op weg naar een duurzame voedselketen.

CONFLICTERENDE BUSINESSMODELLEN

“Dat onze nieuwe concepten soms conflicteren met bestaande businessmodellen mag geen belemmering zijn. Grote spelers zitten vaak gevangen in een efficiencysysteem: het moet goedkoper en sneller. Dat de producten daarmee kwaliteit verliezen, nemen ze - en wij als consument ook - op de koop toe. Maar we doen onszelf echt te kort met goedkope, schrale voeding. De foodketen moet in beweging komen. Dat kan alleen met visie en innovatiekracht. Producenten beseffen dat het anders moet. Maar verandering brengt risico’s met zich mee. Die risico’s proberen we te beperken. Door kort cyclisch te werken; door te doen, leren en weer beter te doen. Experimenteren dus, in nauwe afstemming met de eindgebruiker.

DRIVE

Dankzij de samenwerking met onze partners ontdekken we steeds meer gezonde toepassingen van de conserveringsmethode. Ook buiten Nederland kan onze duurzame bewaarformule van grote waarde zijn. Vers voor later; kun je voorstellen wat dat in Afrika voor impact heeft? Als team voelen we de drive om de voedselwereld mooier te maken. Om gezonde producten te creëren, verspilling tegen te gaan, kunstmatige toevoegingen overbodig te maken en oogstverliezen op te vangen. We maken geen overhaaste stappen. Eerst moeten we ons nog meer bewijzen, meer vlees op de botten krijgen.” 

De duurzame transitie in de foodwereld is in gang gezet. Nieuwe ontwikkelingen en initiatieven als TuttiFoodi dragen bij aan die positieve verandering. P2 zet o.a. deze ontwikkelingen op 11 april 2019 in de schijnwerpers tijdens het event Keten in Food | de keten in beweging. Daniëlle van Gestel is een van de sprekers op deze dag.