De organisatieloods

De organisatieloods

Telefoon, mijn oud-opdrachtgever. Hij klinkt gespannen. “Wat goed om je te spreken. Wil je alsjeblieft komen helpen? Je hebt wellicht gehoord dat we zijn overgenomen door een internationaal bedrijf, met andere plannen. Onze divisie wordt gesplitst, en een deel van ons werk verhuist naar het buitenland. Men wil dat we onze innovatiepijplijn aanpassen aan hun nieuwe strategie. Om dat goed te laten lukken, is het nodig om de organisatie te kantelen van een lijnorganisatie naar een matrixorganisatie. Als we dit alles niet snel voor elkaar krijgen, vrees ik dat we de boot gaan missen…”

Veel uitdagingen tegelijk, dat snap ik ook. Spannend voor de mensen, complex voor het management, en waarschijnlijk veel veranderingen in het dagelijks werk. “Onze nieuwe collega’s werken vast met andere informatiesystemen, en het werken in een matrix-organisatie wordt flink wennen voor onze medewerkers.”

Handen uit de mouwen, waar gaan we beginnen? Eerst een rondje langs de velden: wat komt er op ons af? Wat wordt er anders, wat gaat er verdwijnen, en wat blijft hetzelfde? Wat is het meest urgent, en wat kan nog wachten? Gelukkig hebben we een praatplaat gemaakt, zodat iedereen begrijpt waarvoor we aan de lat staan. Welke mensen uit de organisatie hebben we nodig om deze transformatie succesvol door te voeren? Ik hoop dat Pieter vrijgemaakt kan worden. Hij is ingenieus en ook nog eens met een uitstekend intern netwerk. Mijn favoriete assistente belt: zij wil graag samen met andere assistentes helpen. Zij weten alles, denken praktisch, en kennen iedereen. Dat hebben we nodig.

Het plan vormt zich: we weten wat ons te doen staat, en welke impact dat heeft op de organisatie. De systemen laten we even voor wat ze zijn, die komen later wel. Eerst de innovatiepijplijn, dan de reorganisatie, met de verhuizing. We komen er wel. We schakelen kort met de nieuwe bazen, en zorgen dat mensen beschikbaar worden gemaakt om te helpen.

We komen los, de woelige baren op. Als een loods help ik mijn opdrachtgever om zijn organisatie door deze dynamische tijden te navigeren. Met structuur, communicatie en overzicht als kompas, door weer en wind. Heldere instructies voor de bemanning. Met een scherpe blik op de radar: Is het water wel diep genoeg? Hoe sterk is de stroming? En waar liggen de obstakels waar we omheen moeten varen? Samen lukt het ons om koers te houden en trotseren we de hoge golven. Een enorme kick dat het lukt!

Zodra de organisatie weer in rustiger vaarwater is beland, zwaai ik af. Mooie vaart verder, enne.. bel me als maar het weer stormt.