Gemeente Hilversum wilde het anders, maar hoe?
4 tips voor de realisatie van een innovatieve aanbesteding
Smart City-oplossingen kunnen bijdragen aan een leefbaarder stad. Maar hoe word je als stad een Smart City? De kans op succes neemt toe als je heldere doelen stelt, gebruikers nauw betrekt en als publieke en marktpartijen samenwerkt om elkaars expertise te benutten. Deze voorwaarden zet je centraal voordat je de opdracht voor een eventuele aanbesteding op papier zet. Tenminste, zo heeft Smart City Hilversum het aangepakt. Een omgekeerde wereld als je het vergelijkt met hoe reguliere aanbestedingen worden uitgezet.
P2 heeft een cruciale rol gespeeld, met name in de voorbereiding, om tot een succesvolle aanbesteding te kunnen komen. Hoe? Door buiten de gebaande paden te treden én te blijven geloven dat met een andere manier van samenwerken er een beter resultaat behaald kan worden. In dit artikel lees je de tips van P2’ers Mercè de Miguel Capdevila en Marinda Gaillard, projectleiders tijdens het proces.
Mercè de Miguel Capdevila: "Gemeente Hilversum zocht in 2018 een geschikte projectleider Smart City. Ze wilde de aanbesteding van Smart City graag anders aanpakken. Voor de gemeente was één ding heel duidelijk: de ontwikkelingen op het gebied van Smart City zijn niet te stoppen. Daarom wilde ze geen afwachtende houding aannemen maar zelf plaatsnemen aan het stuur.
Een aanbesteding van een ambitie en samenwerkingsrelatie
Om een Smart City te realiseren, is een samenwerking nodig tussen verschillende marktpartijen; tot die conclusie was de gemeente gekomen tijdens verkennende gesprekken. Kennis van de markt maar ook van de lokale situatie in Hilversum is onontbeerlijk. Hoe breng je die kennis samen? Een langjarige samenwerking gericht op doen, leren en beter doen was het doel. Maar hoe geef je een aanbestedingsprocedure zo effectief mogelijk vorm, zodanig dat alle partijen hetzelfde doel en resultaat voor ogen hebben en houden?
Een aanbesteding van een ambitie én samenwerkingsrelatie. Dat was nieuw. Voor de gemeente maar ook voor marktpartijen. Daarom deel ik graag mijn tips, die met name interessant zijn voor gemeenten die ook aan de slag willen met samenwerken nieuwe stijl."
Mercè de Miguel Capdevila: "Gemeente Hilversum heeft haar inkoopbeleid rond deze aanbesteding heel bewust uitgezet volgens de geest van de Omgevingswet. De uiteindelijke samenwerkingsovereenkomst inspireert door aandacht te geven aan de bijdragen en resultaten van alle partijen, ook van burgers. Natuurlijk moet er aandacht aan risico’s worden besteed; dit hoeft echter niet de boventoon te voeren van de samenwerkingsovereenkomst. Hoe gaan we met elkaar om, hoe gaan we gezamenlijk ons doel bereiken?
In mei 2019 is het winnende consortium gekozen, na een aantal intensieve dialoogsessies met verschillende consortia. In de dialoogfase heeft één van de drie consortia besloten niet in te zetten op het vervolgtraject omdat zij vanuit een andere visie keken naar het realiseren van Hilversum Smart City. En ook dat is oké.
We zijn inmiddels begonnen en hebben een stevig programma opgesteld voor de realisatie van Smart City Hilversum. De zin om samen te werken spat van de overeenkomst af. Handelen in de geest van de Omgevingswet betekent ook dat je een product hebt dat in zichzelf inspireert. Dat is in Hilversum gelukt en dat vind ik knap. Ook marktpartijen zijn hierbij gebaat. Gemeente Hilversum is hierin een lichtend voorbeeld voor anderen."