Keten! In Food

Keten! In Food

Tijdens Dutch Agri Food Week van 12 t/m 25 oktober staan voedsel, voedselinnovatie en voedselproductie centraal. Het doel van de week is innovatie te versterken, kennis te delen en vooral ook om te genieten van gezonde voeding.

Voedselzekerheid, duurzame productie, gezonde voeding: uitdagingen te over in de sector Agri & Food. Dit biedt ook veel kansen voor bedrijven. Samenwerking met partners in en buiten de keten is essentieel om deze te benutten. Dit klinkt logisch, de praktijk is echter weerbarstig. Alléén lijkt soms veel sneller en eenvoudiger dan sámen. Waarom dan toch samenwerken en hoe pak je dat aan? p2 heeft het vooral over de praktische kant van veranderen, innoveren en samenwerken in de keten. Niet in theorie maar aan de hand van verhalen uit onze dagelijkse praktijk.

Henk Jan Beltman, chief chocolate officer bij Tony’s Chocolonely is keynote spreker. Hij vertelt aan de hand van Tony’s leuze ‘Crazy about chocolate, serious about People' de aanpak van een maatschappelijk probleem. De droom van Tony's is alle chocolade (ook van de andere leveranciers) slaafvrij te maken. Daarnaast werpt hij een blik vooruit op de stappen die Tony’s van plan is te zetten in de komende jaren. 

Ongeveer 60 mensen uit de Agri & Food sector namen deel aan dit interactieve programma. De dag was geslaagd en bijzonder. We hopen zodoende een gezamenlijk bijdrage te kunnen leveren aan de Foodketen van de toekomst. 

p2 heeft al toegezegd volgend jaar zeker weer onderdeel te zijn van het programma van DAFW'17.

Quotes van bezoekers: "mooie setting en fijne sfeer", "weer eens iets heel anders en andere mensen dan die je normaal tegenkomt", "p2 laat zichzelf zo goed zien"...

Bron foto: DAFW16 - fotograaf Jan Zandee

Impressie zien van de dag? Klik hier.

 

Verslag van de 4 praktijkcases:

Henk Jan Beltman - Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely

Goed voorbeeld doet volgen. Inspire to Act.

Via een oproep in zijn chocolade-wikkels vraagt Tony’s Chocolonely aan consumenten om andere chocoladeproducenten aan te sporen ook over te stappen op het slaafvrije recept. Op twitter is hierdoor een dialoog met Nestlé-Nederland ontstaan met als uitkomst een afspraak om elkaar te ontmoeten. In de case heeft Henk Jan de vraag gesteld hoe hij en zijn team zich het beste op de afspraak voor kunnen bereiden? Hij vroeg antwoord op 2 vragen: 1) Met welke insteek denk jij dat Nestlé op deze afspraak in gaat? 2) Wat moet de reactie van Tony’s Chocolonely hierop zijn?

De deelnemers hebben hun antwoorden toegelicht en opvallend was het aantal verschillende invalshoeken dat op deze manier op tafel kwam. Zou Nestlé samen willen werken met Tony’s of zouden ze in de keuken willen kijken en er hun eigen belang mee willen dienen? Moet je, je richten op contracten en afspraken of moet je juist op het persoonlijke vlak met elkaar in gesprek? Ga je, je gezamenlijk richten op toezichthouders en politiek of op de andere grote partijen uit de cacao-Industrie?

Door de veelheid aan ideeën en het gesprek erover werd de blik op voorbereiding en vervolgstappen in de aanloop naar het gesprek enorm verbreed.

 

Corien Poederbach – directeur van de Verspillingsfabriek

Minder verspilling, Meer waarde

Ze vindt voedsel verspilt als het eten niet voor menselijke consumptie wordt gebruikt, maar voor laagwaardigere toepassingen zoals diervoer of energieproductie. Ze laat zien dat verspilling speelt bij alle producten, maar met name bij groenten, fruit en knollen. Het gaat om zulke grote hoeveelheden dat je er bijna geen voorstelling van kan maken. Schokkend zijn de bergen broccoli ’s waarvan alleen de mooie roosjes zijn afgesneden en de kratten vol tomatenkopjes, en -kontjes die niet gebruikt worden voor hamburgers.

De Verspillingsfabriek wil haar verantwoordelijkheid nemen en richt zich met name op verspilling bij productiebedrijven en retailers. Ze maken koelverse producten, zoals bijvoorbeeld soepen, onder het merk Barstensvol. De productie vindt plaats met inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is fantastisch om te doen!

De vraag die Corien voorlegt is: hoe komen we aan voldoende afzet? De Verspillingsfabriek krijgt namelijk veel meer reststromen binnen dan ze kunnen verwerken. Van de aanwezigen kwamen diverse ideeën binnen: van ‘richt je meer op landwinkels of Bezorgdiensten, waar mensen al meer oog hebben voor duurzaamheid’ tot ‘richt je op bouillons en basissoepen (beetje van jezelf en een beetje van De Verspillingsfabriek) tot ‘Sluit cirkels en verkoop je product terug aan degene die de reststroom levert’.

De impact van de ideeën gaat de Verspillingsfabriek in de komende tijd zeker toetsen en misschien uitvoeren?

 

Durk Fopma - Market Supply Manager van FrieslandCampina

Van klantvraag naar levering – Time to market

De case is gericht op het zo kort mogelijk houden van de zogenaamde time-to-market. De tijd die het kost van een nieuw product-idee tot aan de start van levering aan de klant. Startpunt van het gesprek: het verbetertraject dat door FrieslandCampina is uitgevoerd om de houdbaarheid van verse melk te verlengen door aanpassingen in het productieproces. Na een korte heldere introductie door Durk bleek binnen de groep vooral behoefte te discussiëren over nut en noodzaak van het gevolgde verbetertraject.

Er kwamen vragen langs als: Wat was de reden om het traject uit te gaan voeren? Is er nu een probleem opgelost voor de retailer of de consument? Is er gekeken naar aanpassingen bij de melkveehouder? Was er een sluitende business case? Daarnaast werden er een aantal interessante tips gegeven. Bijvoorbeeld om het weggooien van verzuurde melk door de consument te verminderen door aandacht te besteden aan de gebruiksmogelijkheden van dit zure product. Of om juist superverse melk van top kwaliteit met een zeer beperkte houdbaarheid te ontwikkelen. Ook leuk was het idee voor de kortst denkbare keten: laat FrieslandCampina mini melkfabriekjes opzetten bij de melkveehouder met directe levering aan de buurt. De uiteenlopende achtergronden van de aanwezigen zorgden voor een breed en waardevol gesprek!

 

Thomas van Blijswijk - Marketing Communicatiemanager bij Paperfoam 

De boer, de leghen en het doosje…

Hij vertelt hoe Paperfoam bijdraagt aan het imago van hun klant het Rondeel. Paperfoam is een volledig composteerbare verpakkingsmateriaal op basis van aardappelzetmeel en papiervezels. De CO2 footprint van Paperfoam is lager dan alle vergelijkbare materialen: pe, polystyreen en papierpulp. Het materiaal wordt via spuitgieten in vorm gebracht, en door verhitting ‘gebakken’. Naast food-toepassingen is Paperfoam actief in de verpakking van elektronica en huishoudelijke apparaten.

Het Rondeel, een diervriendelijk concept voor eierproductie, zocht een verpakking die qua vorm en imago past bij het product. Paperfoam ontwikkelde het ronde doosje voor 7 eieren (elke dag een ei), dat inmiddels bij AH op een prominente plek in het schap ligt. Door het spuitgieten, gecombineerd met mooie heldere kleuren, heeft Paperfoam een premium uitstraling, terwijl het ook uitermate duurzaam is.

Een greep uit de vele nuttige aanvullingen en tips: Vertel op de verpakking, bijvoorbeeld aan de binnenkant, ook het duurzame verhaal van Paperfoam; Vraag aan je klanten om dat verhaal te vertellen; Zet meer in op high-end klanten met duurzame inhoud, dat de hogere kostprijs van het verpakkingsmateriaal rechtvaardigt; Communiceer biologische herkomst, herbruikbaarheid, composteerbaarheid: Zoek onverwachte partnerships; Profileer je niet als verpakkingsbedrijf maar als duurzaamheidspartner.

Paperfoam gaat zeker aan de slag met deze ideeën en tips.