Mobiliteitshub XL Utrecht naar realisatiefase

Mobiliteitshub XL Utrecht naar realisatiefase

 Mobiliteitshub XL Utrecht naar realisatiefase

Mobiliteitshub XL Utrecht naar realisatiefase

Mobiliteitshub XL Utrecht naar realisatiefase

Een mega mobiliteitshub aan de rand van Utrecht; met recht een sleutelproject in Papendorp. Er komt plek voor 2.000 auto’s en 1.700 fietsen, bestemd voor bewoners van drie nieuwe woonwijken die volledig autoluw worden. Zo grootschalig parkeren op afstand is een primeur voor Nederland. P2’er Bert Vaessens maakt het mede mogelijk voor zijn opdrachtgever gemeente Utrecht.

De plek waar de hub komt, Papendorp, ligt in het westen van Utrecht, in de oksel van de snelwegen A2 en A12. Nu is het gebied een kantorenpark, maar vanaf 2028 wordt er gebouwd aan 3.600 woningen. In de nabijgelegen Merwedekanaalzone en het Beurskwartier komen nog eens respectievelijk 6.000 en 2.500 nieuwe woningen.

De gemeente Utrecht gaat deze drie nieuwe wijken grotendeels autoluw inrichten. De meeste bewoners krijgen geen parkeerplaats meer bij huis maar kunnen, met hun bezoekers, gebruik maken van de nieuwe Mobiliteitshub XL. De hub, die volgens planning in 2029 wordt opgeleverd, is lopend, fietsend of met het OV te bereiken. De Utrechtse gemeenteraad gaf eind vorig jaar akkoord op de financiering van de realisatie.

Bert is P2’er sinds 2021. Als ervaren projectleider kreeg hij zomer 2022 de opdracht van de gemeente Utrecht om met een gedegen plan te komen voor de bouw en exploitatie van de mobiliteitshub XL. Inclusief politieke besluitvorming over dit boegbeeldproject. Een pittige klus, met veel in- en externe stakeholders: de Utrechtse politiek, verschillende gemeentelijke afdelingen en de financierende partijen.

Bert legde bij de start in 2022 zijn focus op het financieel levensvatbaar krijgen van het project. “Het grootste obstakel om tot akkoord over de realisatie te komen, was dat we onvoldoende budget hadden om de ambitieuze mobiliteitshub die we voor ogen hadden, ook echt neer te kunnen zetten”, vertelt Bert. “Als je de business case niet rond krijgt, heb je een paar opties. Je kunt de kosten omlaag brengen door, met behoud van de kwaliteit, je plan kleiner, of de uitvoering soberder te maken, of je kunt meer financiering aantrekken.” Met het team werkte Bert daarom een serie scenario’s uit die hij met alle stakeholders besprak. De gemeente vond de doorbraak: door de mobiliteitshub onderdeel te maken van het woningbouwvoorstel van Utrecht aan het Rijk, kreeg de stad een subsidie waardoor de Business Case van de Mobiliteitshub XL rond kwam.

De mobiliteitshub in Utrecht wordt met recht extra large. Om plaats te bieden aan duizenden auto’s en fietsen wordt de hub 250 meter lang en 30 meter hoog. De begane grond wordt het kloppend hart, met een mega fietsenstalling, kluizen voor pakketjes, een fietsenmaker en een sportschool. Daarboven verrijzen zeven verdiepingen met parkeerdekken voor auto’s, inclusief laadfaciliteiten voor elektrische auto’s. Ook zijn er vrije ruimtes gepland die de bewoners zelf een functie mogen geven. Aan de kant van de nieuwe woonwijk komt een opvallend houten frame met groen, vertelt Bert. “Toen de raad in december akkoord gaf, was dat met een amendement om de gevel groener te maken. We hebben gekozen voor de variant groen vanuit de volle grond, dus met begroeiing langs de gevel.”

Wat het project volgens Bert typisch een P2-klus maakt, is de gelijke hoeveelheid aandacht voor de haalbaarheid van het project als voor het draagvlak onder de stakeholders. “Ook al was er vanaf het begin steun voor de mobiliteitshub in de gemeentelijke organisatie en politiek, we hebben hier blijvend aandacht voor gehad”. Als projectleider zorgde Bert voortdurend voor draagvlak door aandacht te hebben voor alle spelers. “Bij P2 zijn we gewend om ons in alle perspectieven te verplaatsen, ook van stakeholders met verschillende belangen. Vastgoed, mobiliteit en gebiedsontwikkeling zijn drie heel verschillende perspectieven in dit project, die alle drie moeten kloppen om er een werkend geheel van te maken. Door te luisteren en het gesprek aan te gaan, brengen we ze bij elkaar.” Daarnaast doorliep Bert twee keer met zorgvuldigheid een bestuurlijk traject, eerst voor een voorbereidingskrediet en daarna in december 2024 de kredietaanvraag voor de realisatie.

Na het succes van het positieve raadsbesluit eind vorig jaar heeft Bert een nieuwe rol in de projectorganisatie. Het projectleiderschap heeft hij overgedragen aan Stephan van Tilburg van de gemeente. “Ik heb een klein jaar met Bert meegelopen voordat ik het project van hem overnam. In die periode heb ik van hem geleerd hoe je op zorgvuldige wijze het politieke besluitvormingsproces doorloopt. Bert is een goede luisteraar. Binnen de organisatie weet hij snel de juiste mensen te vinden om het proces in goede banen te kunnen leiden.”

De projectorganisatie maakte de switch naar een integraal projectmanagementteam (IPM), een organisatievorm die goed past bij de nieuwe fase van het project. In dit team is Bert risico- en raakvlakmanager. “In deze rol zorg ik ervoor dat de raakvlakken tussen het gebouw en de omgeving goed ingevuld worden. Denk bijvoorbeeld aan de energievoorziening, ondanks netcongestie. In 2029 willen we niet alleen een fysiek gebouw opleveren maar ook een gebouw dat kan functioneren als mobiliteitscentrum. Daarnaast is Bert ook verantwoordelijk voor het risicomanagement en de opvolging daarvan in het kader van de Utrechtse “regeling risicovolle projecten”.