Zo bouw je een experience center met Amsterdamse roots!
Realisatie
realisatie
Food
food

Zo bouw je een experience center met Amsterdamse roots!

Heineken is de op één na grootste bierbrouwer ter wereld. Het bedrijf brouwt wereldwijd vele biersoorten onder diverse merken. Maar het merk Heineken is en blijft haar vlaggenschip. Hét merk dat in 1864 in Amsterdam werd geboren en die stad nooit meer heeft verlaten

In de brouwerij aan de Stadhouderskade is het merk Heineken tot de sluiting in 1989 jarenlang gebrouwen. Na de sluiting heeft het bedrijf veel van het omliggende terrein in ‘de Pijp’ verkocht maar het monumentale brouwhuis en de silo’s zijn blijven staan. In 2001 is de eerste versie van de Heineken experience geopend met een capaciteit van 250.000 bezoekers op jaarbasis.  Na een aantal succesvolle jaren met groeiende bezoekersaantallen is de capaciteit ontoereikend geworden. Het is tijd om de capaciteit te verhogen. Daarnaast vond het bedrijf dat het verhaal beter verteld moest worden en de uitvoering ervan kwalitatief opgetild moest worden, passend bij het ‘premium’ merk. Vandaag de dag ervaren de bezoekers in verschillende vormen het bedrijf, het erfgoed van Heineken, het brouwproces, de innovaties, sponsoring en het verhaal achter de ster.

Meerdere partijen worden gecontracteerd om gezamenlijk het project aan te pakken. Het Californische bureau BRC creëert ‘de boodschap’ en werkt deze zowel uit in een verhaallijn als in een bouwkundige weergave ervan. Verder worden aannemers, installateurs, ontwerpers, filmmakers, tekstschrijvers en vele mensen uit het Heineken concern aangesloten om aan het project mee te werken. Het hele team werkt onder aansturing van Marcel Goossen van P2 aan dit project. Balanceren tussen de gevraagde ruimte voor creativiteit en leveren binnen de afgesproken randvoorwaarden vroegen om specifieke sturing.

Marcel Goossens was verantwoordelijk voor:

  • Het projectmanagement natuurlijk inclusief beheermaatregelen, risicomanagement en de besluitvorming door Heineken’s ‘executive board’;
  • Het aansturen van de belangrijkste contractpartners en de samenwerking met de eigen Heineken teamleden;
  • De transitie van de organisatie en het onderbrengen van de medewerkers tijdens de 9 maanden durende sluiting;
  • De communicatie over het project algemeen en richting de gemeente, de omwonenden en de medewerkers van het Heineken hoofdkantoor in het bijzonder.