Ideeën werken: verslag van de BUSinessreis

Ideeën werken: verslag van de BUSinessreis

Vrijdag 23 juni stapten 18 nieuwsgierige deelnemers in de BUS om ideeën op te doen rondom nieuwe vormen van organiseren en samenwerken.

 

 

Bekijk hier het filmverslag.

Een gemêleerd gezelschap van publieke en private organisaties ging met ons een dag ‘out of the office’ op reis in Rotterdam; van waterschap of onderwijsinstelling tot woningcorporatie of verzekeraar. Een verslag. 

Allard Droste schudt ons meteen wakker bij aankomst in de Spaanse polder en geeft hiermee zijn leidende principes aan: Wie werkt er samen op basis van vertrouwen? Wie werkt er samen op basis van 100% vertrouwen? (het aantal opgestoken handen neemt af…) Wie maakt er altijd keuzes op basis van zijn onderbuikgevoel? En wie heeft er een helder plaatje waar hij over twee jaar wil staan qua werkomgeving? Dit geldt in ieder geval voor deze Semco in de Polder, ook wel professioneel dromer genoemd.  

In sneltreinvaart neemt Allard ons mee in zijn ondernemersavontuur. Van Stork naar de wens om zelf een bedrijf te kopen op 32e jarige leeftijd. Na twee koppen koffie de beslissing om in Aldowa te stappen op basis van je onderbuik gevoel getuigd in ieder geval van lef. De start was ook niet zonder slag of stoot. Er volgden enkele tegenslagen en er bleek een bureaucratische cultuur binnen het kleine metaal gevelbewerkingsbedrijf.  

Vandaag de dag, ruim 10 jaar verder, is Allard ontzettend trots op de klussen die ze doen maar vooral op zijn club mensen. Hoe heeft hij deze omslag naar succes gerealiseerd? Bijvoorbeeld door het geven van vertrouwen. Iedereen heeft symbolisch de sleutel gekregen van de tent, iedereen hoort bij de club. Daarmee komt ook de verantwoordelijkheid. Goede ideeën mag je zelf doorvoeren, dit wordt zoveel mogelijk gestimuleerd inclusief het benodigde budget wat nodig is. Er is geen goedkeuring van het management nodig bijvoorbeeld bij aanschaf van een nieuwe machine of het bespreken van een offerte met de klant. En successen worden gevierd, groot of klein, door veel taart te eten! 

Voor ons tijd om een hapje te eten dus we stappen in de BUS voor een lunch bij NRC. Daarna bezoeken we het Oogziekenhuis voor een nieuwe dosis inspiratie. We beginnen met de dagstart zoals de teams in het Oogziekenhuis dat doen. Ben je vandaag groen, geel of rood? Een toelichting is niet altijd nodig maar collega’s weten zo wel eenvoudig hoe het is met de belastbaarheid in het team.  

Het ziekenhuis heeft nog meer principes uit het bedrijfsleven toegepast zoals de just-in-time delivery (vanuit Albert Heijn) van materialen in de OK en de samenwerking met museum Boijmans van Beuningen (zoals Schiphol met het Rijksmuseum). Zo ziet het ziekenhuis er aantrekkelijk uit en gaat het slim om met de beperkte ruimte die er is in de binnenstad. Vanuit de klantreis bekeken is de parkeerservice een andere slimme oplossing om mensen met een gerust gevoel te laten beginnen aan hun bezoek. Mensen geven hun autosleutel voor de deur af en aan het einde van het bezoek wordt hun auto weer voorgereden. Voor een nette prijs wordt er alles aan gedaan om patiënten op hun gemak te stellen.  

Angstreductie is het leidend principe waar alles in het Oogziekenhuis om draait. Dit is doorvertaald van de kinderafdeling tot de wachtkamers en het restaurant. -*     

We eindigen onze BUSinessreis met een borrel bij de grootste stadsboerderij van Europa: UitJeEigenStad. Een inspirerende locatie opgezet door ondernemers die lokaal geproduceerd eten mogelijk maken. Al met al een dag die blijft hangen en die uitnodigt om vaker dit soort ‘BUSinessreisjes’ te doen. Ideeën opdoen buiten de deur, met een diverse club mensen. Dit levert weer inspiratie op. Een idee dat werkt.  

We bedanken de sprekers, deelnemers en locaties die deze dag tot een succes hebben gemaakt! Bekijk hier de terugblik van de BUSinessreis in foto en film.