Gebrek aan samenwerking slacht de kip met de gouden eieren

Gebrek aan samenwerking slacht de kip met de gouden eieren

De introductie van de duurzamere kip, de Kip van Morgen, dreigt compleet te mislukken. Consument en kip zijn de dupe.

Verbod op samenwerking tussen supermarkten, producenten en vleesverwerkers zorgt ervoor dat er geen diervriendelijkere kip wordt geserveerd. De keten wil wel degelijk een stuk diervriendelijkere kip serveren. Om te zorgen voor een gelijk speelveld maakten deelnemers, zoals de Albert Heijn en de Jumbo, pre-competitief afspraken. Deze afspraken zijn nodig om de hogere kostprijs van de duurzame kip terug te verdienen.

 

Concurrentievervalsing volgens de Autoriteit Consument en Markt. Een beter vormgegeven proces had deze verstrekkende uitspraak van de ACM kunnen voorkomen. Consumenten blijven nu voornamelijk veroordeeld tot plofkip. Verduurzaming kan alleen effectief versneld worden als de betrokken organisaties betrokken worden in een goed vormgegeven proces, zoals het betrekken van juristen die veel afweten van concurrentiebedinging en wetvrije zones.

Dode Mus

Samenwerking tussen concurrenten kan erg effectief zijn, ook voor de consument. In de logistieke sector zijn er voorbeelden waarbij concurrenten door slim samen te werken voor zorgen dat er minder lege vrachtwagens over de weg denderen. Het milieu wordt ontlast, er staan minder files en de bedrijven reduceren hun kosten. Zonder oneerlijke concurrentievervalsing. Ze zijn daar gekomen door met alle belanghebbenden aan tafel zitten. Niet alleen de partijen die inhoudelijk bijdragen, maar ook partijen die in de loop van het traject beslis- en obstructiemacht hebben. Doe je dat niet, dan is de Kip van Morgen al bij geboorte een dooie mus. 

Blog van Els Grooten en Hidde van Kersen van P2