Terugblik op derde editie Keten in Food

Terugblik op derde editie Keten in Food

Hoe transformeer je naar een duurzame organisatie? Deze vraag stond centraal in de derde editie van het evenement 'Keten in Food' dat P2 op 11 april 2019 organiseerde. Uit de sessies blijkt het belang van purpose en authentiek handelen. Alleen vanuit een interne drijfveer kun je als organisatie geloofwaardig werken aan duurzaamheid. Cultuur blijkt een belangrijke voorwaarde voor het succes van duurzame waardecreatie. We zien dat samenwerking en het in gesprek blijven met alle stakeholders essentieel is. We zien ook het belang van leiderschap in de transitie.

De thema’s purpose, leiderschap en cultuur komen naar voren in alle sessies. Zo geeft Muriel Arts inzicht in de invloed van cultuur. Ron Schippers laat zien hoe projectmanagers change agents kunnen zijn. En nummer 1 in de duurzame top honderd van 2017, Volkert Engelsman pleit voor een nieuwe winstdefinitie waarin welvaartsgroei het uitgangspunt is. We zien purpose, leiderschap en cultuur ook terugkomen in de verhalen van Coca-Cola, FrieslandCampina en start-up TuttiFoodi. Alle drie de organisaties worstelen met een volgende stap. Hoe betrek je meer stakeholders bij duurzaamheid, hoe betrek je meer partijen bij de keten of hoe kun je een grotere impact maken als start-up? Welke stap je ook neemt, als het niet gedragen wordt door interne drijfveren, komt het al snel over als 'reputatiemanagement' in plaats van dat het over de inhoud en resultaat gaat. En dus draagt het niet bij aan die duurzame transitie.

Problemen van vandaag zijn de groeimarkt van morgen

Muriel Arts onderzocht de afgelopen acht jaar samen met studenten van de Erasmus Universiteit de relatie tussen strategische verandering naar duurzame waardecreatie en de cultuur van organisaties. Relaties van P2 werkten mee aan het onderzoek. Zogenaamde triple value, voor klant, organisatie en maatschappij, ontstaat als strategische vaardigheden worden gecombineerd met een maatschappelijk probleem en een potentiële groeimarkt. Cultuur is een belangrijke voorwaarde voor het succes van duurzame waardecreatie. Organisaties die een duurzame transitie kunnen doen hebben een mens- en relatiegerichte cultuur, blijkt uit het onderzoek. Innovatie, maatschappelijke verantwoordelijkheid en purpose zijn belangrijke waarden. Cultuur is meetbaar en veranderbaar. Het helpt om te weten waar je staat en waar je naartoe wil. Ingewikkelde sessies zijn niet nodig, het gaat vooral om een inspirerend verhaal over de drijfveren.

Projectmanagers als 'change agents'

Ron Schipper, auteur van o.a. de boeken 'Sustainability in projectmanagement' en 'Duurzaam projectmanagement', pleit voor het kijken naar meer perspectieven in projectmanagement dan alleen het resultaat. Kijk naar de levenscyclus van middelen, handel ethisch en beschouw alle stakeholders als een inspiratiebron. Zie projectmanagers als change agents die bijdragen aan de maatschappelijke ambities die je hebt.

Naar een nieuwe winstdefinitie, een dans van dialoog en co-creatie

Volkert Engelsman, oprichter en directeur van de ecologische onderneming Eosta houdt een vurig pleidooi voor een nieuwe winstdefinitie waarin welvaartsgroei het uitgangspunt is en waarin groei ook wordt afgemeten in sociaal, cultureel en duurzaamheidsopzicht. Dream - Dance - Deliver zijn kernwoorden voor hem. Het start met een droom, je ‘danst’ met andere partijen binnen en buiten de keten, een dans van dialoog en co-creatie. Zo kom je tot oplossingen. Volgens deze ‘groenteboer met een radicale visie’ kom je een heel eind met een beetje lef. Het verhaal van Engelsman vormt een mooie afsluiter van deze inspirerende middag.